2 oktober 2010

Teknikaliteter och virk-pimpning

Ibland blir man ju bara gaalen på datorer och teknik. När det ínte funkar! Jag har länge påstått att jag klarar mig mycket bra utan en egen dator, men nu har 2000-talet nått även mig på den punkten. En ny liten Asus notebook är sedan igår i min ägo, till min stora belåtenhet. Självklart med En handfull dagar som startsida! ;)
DOCK så har jag redan hunnit bli irriterad på tekniken. Må hända att det är ett klassiskt problem som drabbar många, detta med teknik som man inte förstår sig på, men vad hjälper det när det känns lika förargligt ändå? Speciellt när man tycker sig börja vara beroende av datorn i till exempel skolarbetet.

På många sätt är jag lite av en utvecklingsbroms. I alla fall för egen del. Jag gillar det analoga, kanske till och med föredrar. Och jag är inkonsekvent när jag just nu påstår detta, eftersom jag ofta använder mig av och uppskattar det som är digitalt. Men jag tycker ändå att det ger mig en lite mer avslappnad inställning till mycket i pryl-väg, att tro på att det senaste faktiskt inte är det enda berikande i tillvaron. Därför känner jag ingen stress att omfamna allt nytt under tekniksolen, för det kommer ändå att komma ikapp mig tids nog. Och det är förmodligen ett knasigt sätt att tänka enligt många. Men så har jag också både intresse för att leva skralt men kreativt samt att manipulera med tanken.

Så, eftersom att jag inte lyckats installera Photoshop så kommer ett analogt pysseltips i, så gott som, oredigerat bildformat (fotade ett bokuppslag som jag sedan fixade och trixade lite med i word + paint, men det vågar man ju nästan inte erkänna i designsammanhang): Virk-pimpa dina tubsockar!
Och eftersom att sockarna lär slitas snabbare än den fabulösa virkade kanten, så är det ju extra smidigt att kanten går att sprätta bort och sedan fästa på ett nytt par sockar igen! Perfa. Tipset kommer från boken Sticka och virka av Cilla Ramnek.

Go fortsatt lördakväll! ;)
/lisa

1 kommentar: