25 januari 2011

Tredje gången gillt.

Som sagt, i går började nya kurser och nu ska jag lära mig allt om Nya Testamentet och på det en ordentlig dos kyrkohistoria (där jag hoppas på att mina glatt förvärvade kyrkohistoriakunskaper från Bjärka ska komma väl till pass och att Antonius, Agustinus och gänget ska visa framfötterna). Ligger lite efter i kurslitteratur-fixandet på grund av dubbeltrippelstressen de senaste veckorna. Så i eftermiddag, mellan vändor till tvättstugan, har jag skrivit in alla lektioner i almanackan, vad som läsas, göras, lämnas in och skrivas. Och beställt böcker. Och allt sånt där som jag egentligen tycker är ganska trevligt. Fixandet och organiserandet. Listskrivandet och därefter avbockandet.

Hitintills under min nu fem månader långa studietid har detta med att göra klart saker i tid och inte spara det mesta till sista sekund gått, ja... Dåligt. Men jag tänker - tredje gången gillt! Bättre lycka denna gång! Hej och hå, kämpa på! Sassa, brassa mandelmassa och allt vad man kan tänkas vilja heja på med.

Och min morot, om man nu tror på sånt i pedagogiska sammanhang, är Egypten. Om lite mer än en månad är jag där och solar mitt anlete, överväldigas av öknen, besöker förhoppningsvis just Antonius (eller kanske mer korrekt klostret som fått hans namn) och införskaffar mig en galabeia. Ljuva tider vad jag längtar!
/maria.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar