10 januari 2011

Äckelpäckelsoppa.


Har kokat misslyckad soppa i afton. Ack om det ändå var smaklöshet som var fallet. Men det var äckelpäckel. Tänkte improvisera ihop nånting i stil med spenatsoppa, som är enkelt och alltid blir gott. Denna afton kom jag på att det fanns brysselkål i kylen så det passade ju bra att använda.

Till en början, under fräsande av rödlök, gröna linser och koriander gick allt helt smärtfritt. I med vatten, buljongtärning och så småningom de små hackade kålhuvudena. Koka koka koka.

Avsmakning: USCH!!!!!!! Beskt nå så djuriskt!! Gick crazy och började väga upp smaken med honung och vit balsamvinäger... men till ingen hjälp. Gick över till goa grannarna Olofsson för att kolla om dom hade nån slags grädde för att gifta ihop smakerna, men tyvärr icket. Tillslut fick jag ge upp, efter att ha gjort ett taffligtk räddningsförsök med lite mjölk. Lyckan var inte riktigt total, om man säger så. (För som oftast gick jag in i matlagningen med tron att "detta kommer bli det godaste jag gjort någonsin")

SÅ. Soppan tillsammans med gott bröd smakade helt ok till en början, medan hungern regerade, men allt eftersom mättnaden kom blev också smaklökarna allt nyktrare... Huvvaligen! Soppan var en brungrå orgie av beskthet, sötma och syra, simmande i en halvredd buljong.

Blir inga sådana lunchlådor imorgon.
Jag lovar att göra bättre ifrån mig nästa gång.
(chansen är stor!)

/lisa


Ps: Inget ont sagt om brysselkål i sig. Har faktiskt ätit mer lyckade rätter av denna grönsak tidigare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar