23 januari 2011

Tre-dygnslovet.

I fredags var sista dagen för de kurser jag läst och i morgon börjar nya. Alltså tre dagars lov och ledighet utan att behöva tänka på skolan en endaste sekund, inte tänka att jag egentligen borde läsa lite, skriva lite och läsa lite till. Helt och hållet skolfri! Och ack vad välbehövligt det visade sig vara. I fredags när jag kom hem efter att fått tillbaka en rekordsnabbt rättade tenta från dagen inann (som jag fick godkänt på, trots att jag en timma innan tentan knappt kunde resa mig ur sängen utan att det svartnade för ögonen på grund av en horribel magvärk) vände jag upp och ner på lägenheten och städade allt som gick att städa. Post-examinatoriskt städ helt enkelt. Ut med det gamla och in med det nya. Bort med nerkladdade kommentarer om Psalm 1 (som jag skrivit en interpretation på) och fram med såpa och skurtrasor. Efter några timmar när jag skurat badkaret så det sken var jag så trött att jag knappt kunde prata och "På spåret"-tittning fick avböjas och ensamheten intas. Vila, sömn och åter vila. Och oj vad jag vilat. Utan dåligt samvete och väldigt förnöjt. Tvåtimmars eftermiddagslurar och nio timmar nattsömn. Och därimellan den efterlängtade loppisturen till bra&begagnat där fynd gjordes och spetsdukar inköptes för det kommande lamp-projektet, The Tourist på bio (rekommenderas!!!) och massa tid med han den där Jesper som får mig lycklig. Och nu ska här bakas. För lovet är inte slut förrän om hela 17 timmar. Och ibland behöver även själen gå i morgonrock och dra fötterna efter sig, som Tomas Sjödin säger.

/maria.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar