1 december 2010

Hon tog en tältplugg...

Idag har jag för en gångs skull varit effektiv och arbetsam hela dagen, inte bara en timme eller två som det vanligtvis är på de lektionsfria onsdagarna. Schemat har följts och internet-grejen har varit nerpillad i en full papperssamlare. Så när abstinens kommit krypande har det varit smått omöjligt att komma åt den. Så här i fastans tider ska jag begränsa mitt internetanvändande som sprang iväg någon gång för några månader sedan.

Men det vat inte om ohämmat internetanvändande och avvänjningsmetoder jag skulle skriva om. Nej, det var något helt annat. Idag har jag läst om och ur Domarboken i Bibeln. En bok fylld av hisnande äventyr, svåra namn och händelser som får en att till och med sätta luften i halsen. Tror inte att jag har läst den så noga, om ens alls, tidigare. För hur kan man glömma något som detta:

"Sisera flydde till fots och kom till Jaels tält. Hon var keniten Hevers hustru, och Hasors kung Javin och keniten Hevers folk levde i god sämja. Jael gick ut och tog emot Sisera. "Kom in, herre", sade hon. "Kom med mig in, var inte rädd." Han följde med henne in i tältet, och hon lade ett täcke över honom. "Ge mig lite vatten", bad han, "jag är så törstig." Hon öppnade en lägel med mjölk och gav honom att dricka. Sedan lade hon täcket över honom igen. Han sade: "Ställ dig i tältdörren. Kommer man och frågar dig om det finns någon här, så svara nej."

Man Jael, Hevers hustru, tog en tältplugg, smög fram till honom med en hammare i handen och slog pluggen genom tinningen på honom, så att den trängde ner i marken. Han dog där han låg i djup sömn, förbi av trötthet. Då kom Barak på jakt efter Sisera, Jael gick ut och tog emot honom: "Kom", sade hon, "jag skall visa dig den du söker." Han gick in, och där låg Sisera död med tältpluggen genom tinningen."

Himmel och pannkaka, vad hände där?! Helt ovetande och så plötsligt. En tältplugg, och tjoff ner i tinningen! För fortsatt läsning och förkovran, läs Domarboken 4. En utmärkt start på december.
/maria.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar